F/A - 18 Hornet
Vlastní vznik letounu spadá do poloviny 70. let, kdy americké námořnictvo začalo v rámci programu VFAX hledat nový lehký víceúčelový bojový stroj, který by byl levnější alternativou stále dražších stíhaček F-14. Letoun se poprvé ukázal na Pařížské Air Show v roce 1971 pod názvem P-530 Cobra, představený firmou Northrop Grumman (např. Lunární modul), v dubnu 1971 firma Northrop upravila Cobru a nazvala jí YF-17 (obr.1, obr.2, obr.3). V srpnu 1974 ale kongres další podporu VFAX pozastavil a námořnictvu doporučil obrátit pozornost na tehdy vyvíjené typy YF-16 a YF-17 pro letectvo (USAF). To si nakonec vybralo, především díky motoru, patřičně upravený jednomotorový F-16. Avšak tento typ, ani konkurenční dvoumotorový Northrop YF-17, neodpovídaly představám a požadavkům U.S. Navy. Proto se Northrop spojil se zkušeným výrobcem strojů pro letadlové lodi, firmou McDonnell Douglas a z výsledků vzájemné spolupráce nakonec vzešel zcela překonstruovaný stroj. V porovnání s původní YF-17 měl širší trup, dvojnásobnou kapacitu vnitřních nádrží, větší nosnou plochu, zesílený drak, zcela novou avioniku a motory. Po dalších dílčích změnách provedených v rámci vývoje rozhodlo americké námořnictvo vyrábět letoun sériově. Dostal označení F/A-18 a bojové jméno Hornet (Sršeň). Ve výzbroji amerického vojenského námořnictva postupně nahradil lehký úderný A-7 Corsair II a stíhací F-4 Phantom II, u námořní pěchoty pak vedle F-4 i úderné stroje s delším doletem A-6 Intruder.
První prototyp vzlétl 18. listopadu 1978. Dodávky sériových letounů pro ozbrojené síly USA začaly v květnu 1980. Operační způsobilosti dosáhla první letka modelů A/B v roce 1983 a modelů C/D v roce 1987. Výrobce předal tisící Hornet (F/A-18 D pro námořní pěchotu) 22. dubna 1991. Ještě předtím stačily Hornety nalétat do 10. dubna 1990 milion letových hodin, 17. září 1993 bylo dosaženo dvou milionů letových hodin a do dubna 1998 3,3 milionu letových hodin.
Výroba letounů Hornet má probíhat minimálně do roku 2015, což jeho současným i budoucím uživatelům spolehlivě zajistí provoz a údržbu na velmi dlouhou dobu.
Výrobní základna
Stroje F/A-18 vyrábí tzv. Hornet Team tvořený čtyřmi hlavními firmami. Finálním dodavatelem letounu je společnost McDonnell Douglas Areospace (Boeing Company), která má na starosti - vedle integrace celého stroje - výrobu přední části trupu, kompletního křídla a vodorových ocasních ploch. Hlavním subdodavatelem je Northrop Grumman vyrábějící střední část draku, společnost General Electric dodává motory a Hughes (Raytheon) palubní radiolokátor. Zmíněné čtyři firmy představují neobyčejně silný průmyslový tým, jehož celkový prodej (nejenom v letecké oblasti) dosahuje ročně takřka neuvěřitelné částky 260 miliard amerických dolarů.
Bojové zařazení
Hornet představuje první taktický bojový letoun od počátku konstruovaný tak, aby mohl plnit obě hlavní bojové funkce - tedy vzdušný boj a ničení pozemních cílů. F/A-18 se používá pro vybojování vzdušné nadvlády, stíhací doprovod, hlídkování, ale i přímou leteckou podporu pozemních jednotek, umlčování prostředků protiletecké obrany, ničení pozemních bodových cílů přesnou municí i za ztížených povětrnostních podmínek nebo v noci, boj s hladinovými cíly a se speciálním vybavením i pro průzkum. Letoun může operovat z palub letadlových lodí nebo z pozemních základen.
KONSTRUKCE
F/A-18 Hornet je dvoumotorový jedno nebo dvoumístný středoplošník s dvojitými svislými ocasními plochami (SOP) a plovoucími vodorovnými ocasními plochami (VOP). Nosná plocha s lichoběžným půdorysným tvarem má úhel šípovitosti náběžné hrany 20°. Náběžná část přechodu křídla do trupu je výrazně protažena směrem k přídi (LEX) a má funkci generátoru víření při velkých úhlech náběhu oddalujícího odtrhávání proudnic na křídle. Spolu s od kolmice směrem ven vyosenými SOP umožňuje LEX let s velkým úhlem náběhu. Sklopené nábězné hrany nosné plochy spolu s klapkami na odtokové hraně křídla automaticky fungují ve společném režimu a umožňují měnit zakřivení profilu křídla pro dosažení vysoké obratnosti letounu v boji, vysoké cestovní rychlosti i nízké přistávací rychlosti. Jednoduché nepohyblivé otvory pro přívod vzduchu k motorům jsou umístněny pod přechodem křídla do trupu. Rozměrné a ve svislé rovině od kořenů rozbíhající se vertikální ocasní plochy snižují rychlost, při které se od země odlepuje kolo příďového podvozku. Velkoplošné klapky výklopné až do polohy 45° zmenšují přibližovací a přistávací rychlost.
Drak letounu F/A-18 Hornet je zhotoven převážně z klasických lehkých kovů. Potah křídla, ocasních ploch a některých trupových panelů je z uhlíkatých kompozitů. Hornet je konstruován pro vysokou odolnost v boji, a proto byla zvolena koncepce dvoumotorového uspořádání. Některé důležité palubní systémy jsou umístěny dále od sebe, aby nemohlo dojít k jejich současnému vyřazení zásahem do jednoho místa. Hydraulická soustava má dva zcela oddělené systémy a pro výrobu elektrické energie jsou k dispozici rovněž dva generátory. Velká péče z hlediska odolnosti proti požáru byla věnována nádržím a rozvodu paliva. Palivové nádrže mají samosvorné obaly a pokud k jejich proražení dojde, řešení vnitřních prostor draku zabraňuje, aby palivo proteklo k motorům. V letounu je rovněž zabudované účinné hasící zařízení. Posádka má k dispozici vystřelovací sedačky použitelné i na zemi a při nulové dopředné rychlosti. Výhody konstrukce letounu navrženého s ohledem na podmínky tvrdé služby na letadlových lodí se příznivě projeví při provozu z pozemních základen. Robusní drak zaručuje dlouhou životnost, odolnost proti poškození, provozní spolehlivost a možnost použití letounu v náročných klimatických podmínkách (Hornety operují ze základen na severu Finska až po tropické oblasti Malajsie). Výborné manévrovací schopnosti a možnost přesného přistávání na palubách letadlových lodí představují další kladné vlastnosti při provozování Hornetů z pozemních základen. Vzhledem k omezeným prostorům letadlové lodi je letoun navržen s ohledem na menší závislost na pozemním zabezpečení i údržbě (vestavěná rozsáhlá testovací a kontrolní aparatura). Sklopné vnější části křídla snižují nároky na prostor při parkování na volné ploše a letoun lze umístnit i do menšího individuálního zodolněného úkrytu.




Komentáře
Přehled komentářů
Want to improve your SEO rankings and save time? Our premium databases for XRumer and GSA Search Engine Ranker are just what you need!
What do our databases include?
• Active links: Get access to constantly updated lists of active links from profiles, posts, forums, guestbooks, blogs, and more. No more wasting time on dead links!
• Verified and identified links: Our premium databases for GSA Search Engine Ranker include verified and identified links, categorized by search engines. This means you get the highest quality links that will help you rank higher.
• Monthly updates: All of our databases are updated monthly to ensure you have the most fresh and effective links.
Choose the right option for you:
• XRumer premium database:
o Premium database with free updates: $119
o Premium database without updates: $38
• Fresh XRumer Database:
o Fresh database with free updates: $94
o Fresh database without updates: $25
• GSA Search Engine Ranker Verified Links:
o GSA Search Engine Ranker activation key: $65 (includes database)
o Fresh database with free updates: $119
o Fresh database without updates: $38
Don't waste time on outdated or inactive links. Invest in our premium databases and start seeing results today!
Order now!
P.S. By purchasing GSA Search Engine Ranker from us, you get a high-quality product at a competitive price. Save your resources and start improving your SEO rankings today!
To contact us, write to telegram https://t.me/DropDeadStudio
If YOU saw it, your CLIENTS will see it too!
(Bryannek, 21. 5. 2024 16:12)
Want to improve your SEO rankings and save time? Our premium databases for XRumer and GSA Search Engine Ranker are just what you need!
What do our databases include?
• Active links: Get access to constantly updated lists of active links from profiles, posts, forums, guestbooks, blogs, and more. No more wasting time on dead links!
• Verified and identified links: Our premium databases for GSA Search Engine Ranker include verified and identified links, categorized by search engines. This means you get the highest quality links that will help you rank higher.
• Monthly updates: All of our databases are updated monthly to ensure you have the most fresh and effective links.
Choose the right option for you:
• XRumer premium database:
o Premium database with free updates: $119
o Premium database without updates: $38
• Fresh XRumer Database:
o Fresh database with free updates: $94
o Fresh database without updates: $25
• GSA Search Engine Ranker Verified Links:
o GSA Search Engine Ranker activation key: $65 (includes database)
o Fresh database with free updates: $119
o Fresh database without updates: $38
Don't waste time on outdated or inactive links. Invest in our premium databases and start seeing results today!
Order now!
P.S. By purchasing GSA Search Engine Ranker from us, you get a high-quality product at a competitive price. Save your resources and start improving your SEO rankings today!
To contact us, write to telegram https://t.me/DropDeadStudio
IsmaelMig
(StephenJom, 12. 12. 2023 12:23)
It's awesome designed for me to have a website, which is useful in support of my experience. thanks admin
RpvenCib
(KennethAppob, 18. 8. 2023 0:47)
RpvenCib
vpubpro.com
11mrc.com
psychologyville.com
If YOU saw it, your CLIENTS will see it too!
(Bryannek, 23. 5. 2024 14:37)